Hjemmestrik. en boganmeldelse

Susanne Gustafsson: ”Hjemmestrik”, 50 lækre ting til din bolig.
En ret personlig anmeldelse,- er alle i øvrigt ikke det?
Jeg fik bogen tilsendt fra Rosinante og kan naturligvis ikke lade være med at lave en beskrivelse og en personlige vurdering.
Bogen er lækker i sit format og i opsætning med næsten 200 sider og super flotte billeder på venstresiderne og opskrifttekster på højresiderne.

Forrest er et længere afsnit om teknikker (sådan laver du…) med tegninger af teknikken, placeret i svagt farvede cirkler. Det fortæller at bogen er henvendt (især) til nybegyndere.
Selve opskrifterne starter side 44 og er skrevet med ganske få forkortelser. Dette er dog ikke helt konsekvent gennemført, men det ”forstyrrer” nu ikke.  Jeg kunne dog ønske mig diagrammer til nogle af mønstrene- for mange af os er det lettere at ”læse” et diagram end en beskrivelse med ord af, hvor der skal være f.eks. ret og hvor vrang.( 20 pinde der skal gentages og er beskrevet pind for pind kan virke forvirrende, hvis man er en ny strikker/ hækler).

Forfatteren ønsker at der er ”indbygget” bæredygtighed i vores arbejder, så garnerne er økologiske, genanvendte osv. Rigtig fint. Måske synes jeg at nogle af tingene er overflødige, f.eks. at strikke/ hækle overtræk til en varmedunk eller lave en pose til vat rondeller! Skal vi tænke bæredygtighed, skal vi også overveje antallet af nye ting, som vi ”absolut må have/ lave”. Ikke alt kan jo  fremstilles af optrævlet garn eller rester. Vi bør vel kun lave det, som er absolut nødvendigt?

Man kan altid diskutere smag… og her er stor forskel i stilen på de genstande, som opskrifterne er lavet til, lige fra spraglede oldemorfirkanter i et slumretæppe og til stramme mønstre i ensfarvede gæstehåndklæder. Personliget  kan jeg ikke lide kulørte pomponer på hæklede kurve eller på strikkede puder, hvorimod jeg synes om de ensfarvede ting med fine strukturmønstre.

Man skal ikke købe bogen for at lære at strikke eller hækle- det kan de mange små videoer på YouTube gøre meget bedre en stregtegninger, når man ikke kan se hændernes bevægelser. Så måske er de første sider mere eller mindre overflødige. Til gengæld er der rigtig mange dejlig små tips på billederne.

Man kan sagtens tænke: endnu en bog med klude… er markedet da ikke snart mættet? Udgivelse af en ny bog er jo også et nyt forbrug af ressourcer, der bærer ved til det bål som hedder ”øget forbrug”.
Jeg kan godt lide forfatterens brug af ordet ”hjemmestrik” i bogen titel. Personligt vil jeg altid hævde at begrebet ”håndstrik” er bedre end ”hjemmestrik”, som jo ofte bruges når man mener ”makværk”. De viste ting er langt fra makværk, men Susanne Gustafsson bruger ordet, fordi alle genstande er designet til hjemmet; en fin måde at lege med begreber på!

Bogen skal selvfølgelig stå på vores biblioteker – men ikke nødvendigvis hjemme hos enhver strikker eller hækler.